מרכז העסקים לוד/נתב״ג

ראש העיר לוד, עו"ד יאיר רביבו: "העתיד עוד לפנינו". ראיון.

העיר לוד חווה בשנים האחרונות תנופת פיתוח מרשימה המרכזת עניין רב בקהילת משקיעי הנדל"ן בישראל. אזור התעשייה הצפוני בעיר משמש היום כבית לחברות מובילות במשק ורשימת ההמתנה לשטחי מסחר בו ארוכה מאי פעם. במשך שנים ארוכות סבלה העיר לוד מתדמית בעייתית שמנעה ממנה התפתחות חברתית וכלכלית משמעותית. העיר, הנהנית ממיקום יוצא דופן, לא השכילה לייצר בעבר מוקדי משיכה ראויים עבור אוכלוסייה אזרחית ועסקית, מגמה המשתנה, כאמור, בקצב מסחרר במהלך השנים האחרונות.

תפסנו לראיון את האיש המנצח על התהליך, ראש העיר עו"ד יאיר רביבו על מנת לנסות ולהבין מהו השינוי אותו הוא מוביל ומה צופן העתיד לעיר. יצא לא פחות ממרתק.

 

1. תכנית המתאר של העיר כוללת פרויקטים תחבורתיים דוגמת כביש 200 ושדרוג תשתית הרכבת. מתי, ע"פ ההערכות יושלמו הפרויקטים הללו ומה תהיה השפעתם על העיר?

 

אין ספק שהפרויקטים התחבורתיים חשובים להתפתחותה של העיר. לוד נגישה מכל מקום, אבל בתוך העיר הנגישות גרועה ביותר. את העיר חוצים 10 מסילות ברזל וכביש 40, והעיר מבותרת. מטרת התקציבים לשפר את הנגישות בתוך העיר. לעשות הפרדה מפלסית בין השכונות ולהוסיף כבישים שיקלו על הנגישות מבחוץ.

מדובר בתכנית חומש של משרד התחבורה.  בחודש פברואר השנה ביקר שר התחבורה בלוד יחד עם כל בכירי משרד התחבורה וכל גופי הסמך שלה, כדי לקדם נושאים אלו. בביקורו אז הדגיש השר את חשיבות הפרויקטים שישנו את פניה של לוד ויסייעו לצמיחתה ולפיתוחה,  בין היתר ציין השר כי העיר לוד צפופה וחצויה והיא צריכה להתפתח ולזרום, כמו כן הדגיש כי העיר לוד תהיה עיר מודרנית שתאפשר נגישות תחבורתית יעילה כעיר שמצליחה לממש את הפוטנציאל הגדול שיש בה בזכות מיקומה במרכז המדינה.

לאחרונה נפגשתי עם שר התחבורה ושמחתי לשמוע שכל בקשותיי לשר מביקורו בעיר לפני חצי שנה נענו בחיוב, כך, למשל, אושר תקצובו של כביש 200, האח התאום מצד מערב של כביש 40, שיתחיל ברמלה, יעבור דרך גני אביב ויסתיים בכביש 1. עלות הפרויקט האדיר הזה הוא 750 מליון ₪. כמו כן אושרו ההפרדות המפלסיות (בין כביש ורכבת) בכל העיר וביניהן ההפרדה החשובה שתעבור ברחוב דוד המלך ליד הספרייה ומשם לגני אביב . עלות כל תכנית החומש היא למעלה ממיליארד ש"ח ובסיומה תהפוך העיר לוד לעיר בטוחה וזמינה שתאפשר את הרחבת העיר ללא עומסי תנועה.

 

2. נראה כי אזור התעשייה הצפוני של העיר נהנה מביקוש שיא. מהן הסיבות לכך ומתי יחל הפיתוח של אזורי מסחר נוספים בעיר?

אזור התעשייה הצפוני בלוד, נחשב לאחד ממרכזי התעשייה החשובים והמבוקשים ביותר בכל אזור המרכז, זאת בין היתר בשל קרבתו לנמל התעופה בן גוריון ומיקומו במרכז המדינה, ומשום עתודות הקרקע הזמינות המצויות בקרבתו.

הביקוש באזור התעשייה בלוד, הולך וגובר, חברות ענק ממתינות למצוא שטח פנוי כדי להשתקע בלוד, דוגמת מרכז בנק לאומי ומרכז מזרחי-טפחות שקבעו בו את מושבן.

על פי קצב ההתפתחות של אזור התעשייה בעידן הנוכחי, נראה כי צפוי המשך התרחבותו והתבססותו של אזור תעשייה זה, כאחד המרכזים במדינה, הן מבחינת נפח הפעילות והן מבחינת חשיבותו לכלכלת המדינה כשער כניסה לייבוא וכשער יציאה לייצוא. אנו מקדמים תכנית להרחבתו ולהקמת אזור תעשייה נוסף על אדמות מנהל סמוכות בהיקף של כ-1,000 דונם במגמה לפתח תעשייה שתאפשר מענה תעסוקתי לאלפים מתושבי העיר.

 

3. העיר לוד סבלה בעבר מתדמית בעייתית. מהם הצעדים שננקטו על מנת להתנער מתדמית זו?

 

העיר לוד שנוהלה בעיקר ע"י ועדות קרואות, עברה ב-15 השנים האחרונות משברים מאוד קשים ואני שמח שהאמון של הציבור חזר להיות בנבחרים שלו. אנחנו פה חבורה של צעירים באזור גיל ה-40 שגדלה פה בשכונות העיר, דתיים ושאינם דתיים, יהודים וערבים, ויחד אנו מובילים פה מהפיכה שניכרת בכל העיר. בבחירה בי לראשות העיר, תושבי העיר נתנו בידי את המפתח לניהול צעיר ורענן עם המון מוטיבציה והמון 'רעב' לעשות את המהפכה שתוביל את לוד להיות אחת הערים הטובות והחזקות במרכז הארץ.

אני שמח שניתן להתרשם כיום מהעשייה הרבה, השקענו עשרות מיליוני שקלים גם בבינוי, בשיפור פני העיר, בשיפוץ תשתיות וכבישים, גם בהקמת פארקים, בהחלפת תאורה, אין שכונה בעיר שלא רואים את העשייה.

בימים אלה נמצאת העיר לוד בתהליכי התחדשות והתפתחות מואצים הכוללים תחילת עבודות בנייה של אלפי יחידות דיור, הקמת מוסדות חינוך וציבור, הרחבת פארק התעסוקה, פרויקטים בתחום התחבורה, שיפור חזות העיר, פיתוח ותשתיות,. מגוון תכניות שעיקרן, פיתוחה וקידומה של העיר תוך שיפור וייעול השירות עבור תושבי העיר, כקהל היעד העיקרי בעשייה העירונית.

מגמה זו באה לידי ביטוי גם בכל תחומי החיים בעיר, השקעה בחינוך, בתרבות, באירועים, בספורט, באיכות סביבה ובפיתוח הפוטנציאל התיירותי. אנו משקיעים משאבים חסרי תקדים במיתוגה של העיר, תוך עבודת צוות מצוינת וחשיבה תכנונית אסטרטגית.

זאת ועוד, יציבותה הכלכלית של העירייה, מציבה כיום את לוד בשורה אחת עם רשויות איתנות, מבוססות ומובילות.

אנו רואים היום את תושבי העיר מחויכים, גאים בעיר שלהם, נאבקים על שמה ותדמיתה בכל פורום, ברשתות החברתיות, בשיח הציבורי ובתקשורת. לאחר שנים ארוכות, שוב יש הגירה חיובית לעיר.

כאן אני רוצה לציין שתי אוכלוסיות שהובילו את השינוי התדמיתי בלוד. האחת, הגרעין התורני של הציבור הדתי לאומי שהגיע לפני מספר שנים ללוד. הגרעין התורני בלוד זה הדבר הטוב ביותר שקרה לעיר בעשר השנים האחרונות חבר'ה מדהימים שהתחילו פה ממשפחות בודדות והיום מונה הגרעין למעלה מ- 1,000 משפחות, אלפי אקדמאים שתורמים לקהילה, לכלכלה, לחברה ולחינוך, מחזקים את העיר ונותנים רוח גבית לתושבים הותיקים ומחזקים אותם להישאר כאן. לא היה דבר כזה בשום עיר במדינת ישראל, שאוכלוסייה כה איכותית, מגיעה ומתיישבת בעיר ורואה בכך שליחות, הגשמה וציונות אמיתית. אגב מחירי הדירות בעיר כולה נסקו בעיקר בזכות שכונת רמת אלישיב, שהחלה להציב רף גבוה בבינוי, ובמחירי דירות.

האוכלוסייה השנייה היא הסטודנטים ששוטפים את העיר. זהו המקום למסור תודה ענקית להתאחדות הסטודנטים ולעמותת "איילים" שהאמינו בעיר והוכיחו לכולם שלוד לא פחות טובה מתל אביב.  יש בלוד כבר מספר קהילות שפועלות בשיתוף העירייה והתושבים ועושות מהפיכה חברתית. בנינו כבר שלושה כפרי סטודנטים, נעשה כל שיידרש כדי למשוך ללוד עוד ועוד סטודנטים כעיר צעירה ותוססת העומדת בפני תפנית בפיתוחה, קידומה ובשינוי תדמיתה לטובה.

 

 

4. מהן הסיבות שבגללן כדאי לאנשי עסקים להעביר את מרכז פעילותם לעיר?

לוד נתפסת כיום, גם ברמה הארצית, כעיר בעלת פוטנציאל צמיחה כלכלי במרכזה של המדינה, בסמוך לשער הכניסה האווירי של ישראל ולמערכת הכבישים והמחלפים. אנחנו רק 5 דקות מניו-יורק...

אנחנו לקראת חתימה על הסכם גג להכפלת העיר בעוד 15 אלף יחידות דיור, שמחציתן יגיעו מאדמות מושב ניר צבי ומחציתן מאדמות מושב בן שמן. העיר מהווה את ההשקעה הטובה ביותר, במגורים, במסחר, ובתעשייה.

יש לכאן מעבר של מוסדות ממשלתיים. בית המשפט המחוזי כבר כאן, בקרוב נחנוך את משרדי הנהלת רכבת ישראל . זהו הישג, לא בגלל הארנונה מהמשרדים, אלא בגלל התרומה לתדמית העיר. תחנת הרכבת תעבור לקומפלקס חדש שבו תהיה הנהלת הרכבת, גם כל האוטובוסים יעברו אליו, והמיקום הישן של התחנה יהפוך לאזור בילוי.

 

 

5. אחד השיקולים בהעתקת עסק לעיר חדשה הינו כוח אדם מקצועי וזמין בקרבת מקום. מהם הצעדים בהם נוקטת העירייה על מנת למשוך אוכלוסיות חזקות ומשכילות לעיר?

 

בשנים האחרונות האוכלוסייה בלוד התחדדה לשני קצוות, מצד אחד גידול טבעי באוכלוסייה הערבית, מצד שני כניסה של אוכלוסייה חדשה וגידול של האוכלוסייה הדתית, שזה דבר מבורך מאוד, אך חסר לנו מאוד את האוכלוסייה הממלכתית, הציונית, החילונית, בעיקר זוגות צעירים שבתחילת המשבר עזבו לכיוון שוהם ומודיעין וראשון ובאר יעקב.

המשימה המרכזית שלי זה איך אני מביא ללוד אוכלוסייה חילונית ציונית ממרכז הארץ שתבוא ללוד. אחת המטרות שלי זה להחזיר את האוכלוסייה הזאת הביתה, גם את הבנים שעזבו וגם אוכלוסייה חדשה מתל אביב וגבעתיים וראשון לציון, שיגידו בפה מלא שבלוד יש חינוך טוב ותשתיות טובות ושדירת 4 חדרים עולה מיליון מאה ולא מיליון שש מאות. אין בלבי ספק, שאוכלוסייה צעירה תיראה בלוד מקום אטרקטיבי למגורים במרכז הארץ, עיר שקרובה למקורות התעסוקה ולמקומות הבילוי, ועיר שפשוט יהיה כייף לבוא ולגור בה. זו המטרה המרכזית ואני מקווה מאוד שכבר בקרוב נתחיל לראות פה מנופים של שכונות חדשות לאוכלוסייה הכללית, שכונה גדולה באדמות מושב בן שמן שתיתן סוג של מענה לשכונת מצליח ברמלה, שכונה של 4500 יח"ד לציבור החילוני בסגנון של שכונת גני יער שהצליחה מאוד, זהו אתגר גדול מאוד.

 

6. מה מצב העניינים בכל הנוגע להעברת דמי הארנונה מאיירפורט סיטי ומנתב"ג? הרי מדובר בסכומי כסף לא מבוטלים העלולים לסייע לכם רבות...

 

אני שמח שנושא האיירפורט סיטי נמצא על שולחן שר הפנים, בהתאם למתווה שהגענו אליו בהסכמה עם ראש המועצה האזורית חבל מודיעין. אני יודע ששר הפנים מתכוון לקחת את ההמלצות ועוד לשפר אותן לטובת לוד כך שלוד תיהנה מסכומי כסף גדולים. אני משוכנע שהגדלת ההכנסות העצמיות תשפר מאוד את היכולת שלנו לתפקד בצורה טובה ופחות נזדקק בהמשך לתקציבי ממשלה.  לאחר שיסתיים נושא האיירפורט סיטי, אני מתכוון לפנות בבקשה לשר הפנים, להקים ועדת גבולות מחודשת או ועדה לחלוקת הכנסות עם מתחם שדה התעופה - נתב"ג, ברור לנו שמאז שנות ה-80 נעשה עוול גדול מאוד לעיר לוד ואני חושב שהגיע הזמן לתקן אותו. העיר לוד חייבת להיות שותפה בחלק ממתחם שדה התעופה, ואני סבור שאפשר להגיע להבנות טובות עם הנהלת הרשות כך שלא תיפגע הפעילות אשר סה"כ מתנהלת בצורה טובה".

כיצד אתה רואה את העיר לוד ב-5 שנים הקרובות?

החזון שגיבשתי ל-5 השנים הקרובות מתווה מספר קווים אסטרטגיים לשינוי מצבה של לוד:

  • שמירת צעירים בעיר, פיתוח דיור בר השגה ומשיכת אוכלוסיות חדשות ויציבות, הפיכתה לעיר אטרקטיבית בעיני אוכלוסייה צעירה ואוכלוסייה חדשה ובלימת ההגירה השלילית;
  • צמיחה כלכלית מואצת הנשענת על הפיכת לוד למוקד עליה לרגל עבור מבקרים ויזמים ולמרכז עסקים, תעסוקה ותעשייה;
  • לוד כעיר מחוז מרכזית, הנהנית מיתרון עצום בזכות מיקומה במרכז המדינה ומהנגישות לצירי תחבורה מרכזיים;
  • הפיכתה של לוד למוקד תיירות – פיתוח מסלול תיירות והגדלת נפח תיירות הפנים;
  • שדרוג מעמדה ותדמיתה של העיר בעיני תושבי העיר ואזרחי המדינה;
  • לוד כ'' עיר חינוך'' המקדמת חדשנות ויזמות חינוכית וקידום ההשכלה הגבוהה.
  • לוד כעיר רב תרבותית וחברה רבגונית, עיר פתוחה ופלורליסטית לכל מגזרי האוכלוסייה
  • שיפור איכות הניהול העירוני, עירייה ידידותית לתושב, יעילה, יוזמת, יוצרת ויצירתית המעניקה רמת שירות גבוהה לתושביה .
  • עיר בטוחה לתושביה המקפידה על חוק וסדר בתחומה.

 

 

אנא מלאו את פרטיכם ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם